Jaa

Pysy turvassa, kun ostat verkossa

Verkko-ostoksiin liittyvät ikävät yllätykset ja kalliit virheet voi välttää melko helposti.

Ostoksia on helppo tehdä rauhassa kotisohvalla ja tavarat toimitetaan kätevästi perille asti. Valitettavasti verkossa on myös huijauskauppoja, joiden ainoa tavoite on käyttäjän petkuttaminen. Saatat esimerkiksi saada väärennettyjä tuotteita tai ostamasi tuote saattaa jäädä kokonaan toimittamatta. Vaarana on myös korttitietojen väärinkäyttö tai myynti toisille huijareille.

Näin parannat turvallisuuttasi, kun ostat verkossa

  • Tarkista, että verkkokaupalla on myös fyysinen osoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero. Näiden tietojen puuttuminen voi viitata huijauskauppaan.
  • Tarkista, onko kieli vaikeaselkoista ja onko siinä paljon virheitä, tai ovatko hinnat omituisia (esim. 387,67 EUR).
  • Tarkista käyttäjien kokemukset esimerkiksi Googlesta tai Trustpilotista.

Kun tarkistat, näyttääkö verkkokauppa uskottavalta ja ovatko kaupan ehdot kunnossa, voit välttyä ikäviltä kokemuksilta.

 Kun maksat verkkokaupassa

  • Käytä aina maksukorttia tai MobilePayta. Ilmoita kortin numero, voimassaolon päättymiskuukausi ja turvakoodi, mutta älä koskaan ilmoita tunnuslukua.
  • Tarkista, että selaimen osoitekentässä näkyy riippulukkokuvake tai teksti ”https:”. Ne ilmaisevat, että yhteys on suojattu. Jos selaimen osoitekenttä on vihreä, yhteys on erityisen turvallinen.
  • Älä koskaan lähetä korttitietoja sähköpostilla tai luovuta korttitietojasi minnekään, jos et ole ostamassa jotakin.

Ole varovainen, jos verkkokauppa lupaa suuria alennuksia ja uskomattomia erikoistarjouksia. Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se yleensä on.

Oletko havainnut väärinkäytön merkkejä verkkopankissa tai mobiilipankissa?

Jos epäilet, että verkkopankkisi tai mobiilipankkisi on joutunut väärinkäytön kohteeksi, ota heti yhteyttä asiakaspalveluumme 0200 2580.

Kiinnostuitko?
Tervetuloa Danske Bankiin.