Pysy turvassa, kun käytät sähköpostia ja tekstiviestejä

Mitä teet, kun saat viestin, jonka mukaan tilisi käyttö on estetty, olet saanut veronpalautusta tai voittanut suuren summan rahaa?

Verkkourkinta ja tekstiviestihuijaukset ovat yleisimmät sähköposti- ja tekstiviesteihin liittyvät huijaustavat. Niiden tavoitteena on houkutella käyttäjältä kortti- ja pankkitietoja, verkkopankkitunnuksia ja muita arkaluontoisia henkilötietoja. Verkkourkintaa ja tekstiviestihuijauksia voidaan käyttää myös haitallisten ohjelmien asentamiseen salaa tietokoneelle ja matkapuhelimeen. Menetelmä on yksinkertainen: Saat luotettavalta vaikuttavalta lähettäjältä viestin, jossa pyydetään kiireellisiä toimenpiteitä.

Näin parannat turvallisuuttasi, kun käytät sähköpostia ja tekstiviestejä

  • Tarkista viestin lähettäjän nimi. Joskus siitä huomaa, että kirjaimia on vaihdettu tai nimeen on tehty jokin lisäys.
  • Älä napsauta sellaisten sähköpostiviestien tai tekstiviestien linkkejä, joiden lähettäjää et tunne, äläkä avaa niiden liitetiedostoja.
  • Älä koskaan ota kuvia verkkopankkisi tunnuslukukortista tai lähetä tunnuslukuja tai tekstiviestivahvistuksia kenellekään.
  • Jos sähköpostin tai tekstiviestin sisältö on sinusta epäilyttävä, ota yhteyttä viestin lähettäjään.

Epävarmuus tärkeän viestin aitoudesta ei tunnu koskaan mukavalta. Pahimmilta huijauksilta välttyminen ei kuitenkaan vaadi kovin paljon: Ole varovainen äläkä napsauta linkkejä tai ilmoita henkilökohtaisia tietojasi.

Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta...

Joissakin viesteissä ei ole mukana tiedostoja tai linkkejä. Tämä on tyypillistä niin sanotuille nigerialaiskirjeille. Niissä kerrotaan yleensä pitkä tarina siitä, miten lähettäjä haluaa jakaa perintönsä vastaanottajan kanssa tai tarvitsee pikaista apua. Vaikka tarina olisi kuinka hyvä, älä koskaan siirrä rahaa tai lähetä tilitietojasi.

Muista...

Että pankkisi, Nets tai viranomaiset eivät pyydä käyttäjätunnuksiasi tai henkilökohtaisia tietojasi sähköpostilla, tekstiviestillä tai puhelimessa, ellet ole ottanut itse niihin yhteyttä.

Oletko havainnut väärinkäytön merkkejä verkkopankissa tai mobiilipankissa?

Jos epäilet, että verkkopankkisi tai mobiilipankkisi on joutunut väärinkäytön kohteeksi, ota heti yhteyttä asiakaspalveluumme 0200 2580.

Kiinnostuitko?
Tervetuloa Danske Bankiin.