Näin hoidat laskutuksen

Yrityksesi asiakkaiden laskuttaminen hoituu kätevästi digitaalisilla ratkaisuillamme laskutitpa asiakkaitasi perinteisesti paperilla tai sähköisesti verkkolaskulla.

Lisäämällä laskuille viitteen, tiedät kuka on laskunsa maksanut ja varmistat maksujen saapumisen yrityksesi tilille turvallisesti ja luotettavasti.

Voit käyttää verkkolaskuttamista myös silloin, jos yritykselläsi ei ole laskutus- tai pankkiyhteysohjelmaa – verkkolaskutus hoituu kätevästi yritysten verkkopankissa, Business Onlinessa.

  • E-lasku

    E-lasku

    E-laskupalvelumme tarjoaa yrityksellesi sähköisen kanavan lähettää ja vastaanottaa laskuja. Yrityksesi voi lähettää ja noutaa e-laskuja pankkiyhteysohjelmalla tai yritysten verkkopankin Business Onlinen kautta. E-laskun avulla yrityksesi säästää kustannuksissa ja parantaa laskujen käsittelyprosessin tehokkuutta.

    Sovi verkkolaskutukseen siirtymisestä omien laskuttajiesi, asiakkaittesi sekä meidän kanssamme.

    Sähköistämällä myyntilaskujen lähetyksen
    • tehostat laskutusprosessiasi
    • vähennät manuaalisia työtä
    • lyhennät saamisten kiertonopeutta
    • parannat maksuvalmiuden seurantaa
    • säästät postituskustannuksissa
    • virheiden määrä vähenee
    • vähennät ympäristön kuormitusta

    Sähköistämällä ostolaskujen vastaanoton
    • saat laskunmaksutiedot automaattisesti järjestelmääsi
    • laskujen kirjausvirheet poistuvat
    • laskuja ei tarvitse skannata
    • mahdollistaa kirjanpitoprosessien automatisoinnin
    • laskujen arkistointi voidaan sähköistää

    E-laskupalvelun ehdot (pdf)


    Finvoice palvelukuvaus

    Finvoice-verkkolaskun soveltamisohje löytyy Finanssialan Keskusliiton ylläpitämiltä e-lasku.info-sivustolta (www.finvoice.info). Käytettävän Finvoice-version pitää olla 1.3. tai uudempi.
    E-laskupalvelun palvelukuvaus
    Tutustu soveltamisohjeeseen (www.finvoice.info)

  • Suoramaksu

    Suoramaksu

    Ottamalla käyttöön suoramaksun yrityksesi voi laskuttaa sähköisesti myös kuluttajia, joilla ei ole verkkopankkia käytössä. Suoramaksun käyttöönotto on helppoa, sillä se perustuu samaan Finvoice-verkkolaskuformattiin kuin e-lasku. Käyttämällä sekä e-laskua että suoramaksua voit digitalisoida koko laskutuksen.

    Suoramaksu on maksajalle aiemman suoraveloituksen kaltainen palvelu: yrityksesi toimittaa maksajalle laskun tiedot etukäteen ja lasku veloitetaan eräpäivänä automaattisesti maksajan tililtä. Varmista, että sinulla on käytössäsi aina uusin versio Finvoice-verkkolaskupalvelusta. Suoramaksun käyttöönotto helpottaa laskuttamista, sillä jatkossa voit lähettää samassa aineistossa sekä suoramaksut että e-laskut.

    • Suoramaksu veloitetaan aina automaattisesti eräpäivänä asiakkaasi tililtä.
    • Asiakkaasi ei tarvitse muistaa laskujen eräpäiviä eikä näpytellä laskujen tietoja erikseen.
    • Yrityksesi saa aina ja varmasti suorituksen tilille ilman näppäilyvirheitä.
    • Pystyt automatisoimaan laskutusprosesseja.

    Suoramaksun käyttöönotton edellyttämät tekniset päivitykset
    • Finvoice 2.0 – Suoramaksujen lähettäminen edellyttää taloushallinnon järjestelmiin päivitettyä Finvoice 2.0 -versiota.
    • SenderInfo-laskuttajailmoitus – Uudella laskuttajanilmoituksella ilmoitat yrityksesi siirtyvän suoramaksun tarjoajaksi.
    • Receiverinfo-maksajanilmoitus – Pankin lähettämä vastaanottoilmoitus kertoo laskuttajalle, mihin palveluun maksaja-asiakas on siirtynyt. Laskutusjärjestelmän pitää ymmärtää, lähetetäänkö asiakkaalle jatkossa suoramaksu vai e-lasku.


    Lue lisää Finvoice-verkkolaskusta FKn kotisivuilta (finanssiala.fi)

  • SEPA-suoraveloitus

    SEPA-suoraveloitus

    SEPA-suoraveloitus on ainutlaatuinen tapa hoitaa laskutus 32 euromaksualueen maassa. Yrityksesi voi käyttää yhtä ja samaa aineistomuotoa maasta riippumatta. Palautteen maksusuorituksista saat heti eräpäivänä.
    • Yksi yhteinen aineistomuoto ISO20022 käytössä kaikissa SEPA-maissa.
    • Saat tiedon maksetuista laskuista sekä hylkääntyneistä suoraveloituspyynnöistä heti eräpäivänä.
    • Pystyt automatisoimaan laskutusprosesseja.
    • Maksutiedot ovat virheettömiä, koska niitä ei ole tarvinnut erikseen näpytellä.

    SEPA-suoraveloitus jakaantuu kahteen eri malliin, perusmalliin ja yritysten väliseen suoraveloitukseen. 

    Perusmalli (Core):
    • Voidaan käyttää sekä yritysten että kuluttajien laskuttamiseen.
    • Maksaja antaa suoraveloitusvaltuutuksen suoraan laskuttajalle; Danske Bank edellyttää sopimusta palvelusta myös maksajan kanssa.
    • Laskun maksaja voi vaatia mistä syystä tahansa suoraveloituksen palautusta 8 viikon ajan maksun veloituksesta sekä 13 kuukautta laskun
    • maksamisen jälkeen, jos veloitus on ollut oikeudeton.

    Yritysten välinen SEPA-suoraveloitus (B2B):
    • Ainoastaan yritysten väliseen laskuttamiseen.
    • Valtakirja annetaan suoraan laskuttajalle. Maksajan pankilla on kuitenkin velvollisuus tarkistaa valtakirjan tiedot. Tästä syystä maksajan täytyy tehdä sopimus myös pankin kanssa.
    • Maksajalla ei ole automaattista maksun palautusoikeutta 8 viikon ajan maksun veloituksesta.

    Molemmat SEPA-suoraveloituksen mallit käyttävät samoja teknisiä ratkaisuja ja aineistomuotoja. Suurimmat erot liittyvät maksajan oikeuksiin palauttaa maksu. Lisäksi aineistojen lähetyksen cut-off-ajat ovat erilaiset.

    Lisätietoja:
  • Maksupäätepalvelu

    Maksupäätepalvelu

    Maksupäätteen avulla yrityksesi voi ottaa vastaan korttimaksuja. Ota ensin yhteyttä kuhunkin korttiyhtiöön, joiden kortteja haluat käytettävän maksamiseen. Kun olet tehnyt sopimuksen eri korttityyppien vastaanottamisesta, me toimimme maksukorttitapahtumien välittäjänä.

    • Joustavuutta myyntiin – korttimaksaminen on nopeaa.
    • Palvelu helpottaa kassan laskentaa ja täsmäytystä.
    • Maksupäätteitä on useita erilaisia jokaisen kaupan tarpeeseen. Neuvomme sinua palvelun käytöstä ja saat suosituksen laitetoimittajista, joiden puoleen kannattaa kääntyä.
    • Turvallista maksamista – sopimuksen sisältyy automaattinen katteen varmentaminen, varoitustietojen välittäminen ja tarkastaminen.
    • Voit myös tarjota asiakkaillesi mahdollisuuden nostaa pankkikortilla rahaa kassalta.
  • Verkkomaksupalvelu

    Verkkomaksupalvelu

    Verkkokauppa antaa yrityksellesi uusia mahdollisuuksia
    Verkkokauppa tarjoaa yrityksellesi myyntikanavan, joka soveltuu kaikkeen internetissä tapahtuvaan kaupankäyntiin toimialasta riippumatta. Asiakaskuntasi kasvaa ja yrityksesi myyntialue laajenee paikallisesta valtakunnalliseksi. Verkkokauppaa tehdään myös normaalin aukioloajan ulkopuolella.

    Mitä etua saat palvelustamme?

    • Tunnistamme asiakkaan verkossa yrityksesi puolesta, ja voit olla varma kauppakumppanistanne.
    • Kun asiakkaasi ostaa palveluita ja tekee verkkomaksun, saat rahat yrityksesi tilille välittömästi.
    • Verkkomaksujen hallinnointi on helppoa, sillä verkkopankissamme, Business Onlinessa, voit tehdä verkkomaksun tapahtumakyselyn tai palauttaa verkkomaksun tai osan siitä.
    • Saat potentiaalisiksi asiakkaiksi kasvavan joukon asiakkaitamme, joilla on meidän pankkitunnukset.

    Palvelusta sopiminen
    Verkkomaksupalvelu edellyttää yrityksesi ja Danske Bankin välistä sopimusta Verkkomaksupalvelusta. Luonnollisesti yritykselläsi on myös internetiin toteutettu kauppapaikka, jossa tuotteita myydään.

    Kauppapaikan rakentaminen

    Palveluntarjoajan ohjekirjasta löydät ohjeet liittymän rakentamiseen.
    Tutustu palveluntarjoajan ohjekirjaan (pdf)
    Service Provider's handbook (pdf)

    Verkkomaksupainikkeet
    Verkkomaksupainiketta tai linkkiä verkkomaksupainikkeeseen ei saa liittää sähköpostiviestiin. Verkkomaksupainike tulee olla yrityksesi omassa asiointipalvelussa. Kun haet logon allaolevasta osoitteesta, sinun ei tarvitse jatkossa huolehtia tunnistus- ja maksunappien päivityksestä, vaan ne päivittyvät sivustollenne automaattisesti.

    Danske Bankin verkkomaksupainike
    Verkkomaksupalvelun ehdot
  • Viitepalvelu

    Viitepalvelu

    Paperilaskuille kannattaa lisätä viitenumero. Tällöin tiedät tarkasti, kuka on maksanut laskunsa. Maksut saapuvat tilillesi nopeasti ja turvallisesti. Viitepalvelun avulla voit lisäksi alentaa maksuliikkeen palvelumaksukuluja, sillä viitteellinen maksu on selvästi viitteetöntä edullisempi.

    • Viitenumeron avulla voit yksilöidä saapuvat maksut ja kohdistaa suoritukset vaivattomasti oikeaan laskuun.
    • Voit päivittää reskontrasi automaattisesti.
    • Myyntisaatavien seuranta tehostuu.
    • Yrityksesi säästää palvelumaksuissa – viitteellinen maksu on edullisempi kuin viitteetön.
    • Saat viitteelliset suoritukset joko tiliotteelle tai voit noutaa ne erillisenä saapuvien viitemaksujen luettelona pankkiyhteysohjelmalla.
    • Viitenumerot välitetään tiliotteella ilman eri sopimusta ja lisäkustannuksia.
    • Voit viedä viitenumerot myyntireskontraan odottamaan, jolloin myyntireskontran päivittäminen käy maksun saavuttua vaivattomasti.
    • Laskulle voi liittää viitenumeron lisäksi kaikki maksun tiedot sisältävän viivakoodin.

    Voit laskea viitenumerot itse viitenumerolaskimella.
    Viitenumerolaskuri

Kiinnostuitko? Tervetuloa asiakkaaksemme.