Jaa

Perehdytä uusi työntekijä hyvin

Uuden työntekijän rekrytoinnissa on paljon muistettavia asioita. Ne löytyvät tästä työntekijän palkkaamista käsittelevästä tietopaketista.

  • 1. Viimeistele työhönottoprosessi asianmukaisesti

    1. Viimeistele työhönottoprosessi asianmukaisesti

    Työhönottoprosessin viimeistelyyn ja työhön perehdyttämiseen kannattaa kiinnittää huomiota, jotta uusi työntekijäsi saa parhaat mahdolliset edellytykset päästä alkuun ja hoitaa työnsä hyvin.

    Onnistumismahdollisuuksien parantamiseksi sinun täytyy pystyä ohjaamaan sekä käytännön asioita, puhtaasti työhön liittyviä seikkoja että yrityskulttuuriin liittyviä asioita.

    Lue tästä tietopaketista, miten kannattaa edetä askel askeleelta.


  • 2. Ilmoita työntekijöille, jotka eivät tulleet valituiksi

    2. Ilmoita työntekijöille, jotka eivät tulleet valituiksi

    Kun olet allekirjoittanut työsopimuksen uuden työntekijän kanssa, varmista, että kaikki muut hakijat saavat tiedon siitä, etteivät he tällä kertaa tulleet valituiksi. Käytä aikaa asian hoitamiseen kunnolla. Ihmisiä täytyy muutenkin kohdella kunnioittaen. Lisäksi Suomi on pieni maa, jossa valitsematta jäänyt hakija voi jonakin päivänä olla yhteistyökumppanin tai asiakkaan palveluksessa – ja tulee kertomaan kokemuksiaan siitä, miten häntä on kohdeltu.

    Kaikille valitsematta jääneille hakijoille on ilmoitettava asiasta. Jos hakemus on tullut sähköpostilla eikä hakijaa ole kutsuttu haastatteluun, voit lähettää hakijalle sähköpostilla ystävällisen vakioviestin. Haastattelussa käyneille hakijoille kannattaa soittaa. Hakijat saavat näin myös mahdollisuuden kuulla, miksi he jäivät tällä kertaa valitsematta.

    Ammattitaitoista työvoimaa – The Hub

    Tutustu kasvuyrityksille tarkoitettuun verkkopalveluun thehub.fi. Palvelu auttaa yrittäjiä ja kasvuyrityksiä löytämään ammattitaitoista työvoimaa ja sijoittajia. The Hub tuotetaan yhdessä Danske Bankin kanssa.
  • 3. Suunnittele hyvä perehdytys

    3. Suunnittele hyvä perehdytys

    Valmistele perehdytysohjelma jo heti uuden työntekijän ensimmäiselle työpäivälle. Mitä työntekijän täytyy tietää, jotta hän pääsee työn alkuun mahdollisimman nopeasti? Keille henkilöille uusi työntekijä on esiteltävä, ja voiko hän aloittaa suoraan jostakin työtehtävästä?

    Ota yrityskulttuurisi huomioon, kun suunnittelet perehdytystä. Olipa kyseessä ensimmäinen työntekijä tai suurempi yritys, yrityksessä on aina tietty tapa toimia ja käyttäytyä. Näistä asioista ei yleensä olla tietoisia eikä niitä yleensä löydy mistään kirjallisena. Pohdi, mitä näitä tapoja voisi olla, jotta voit kertoa niistä uudelle työntekijällesi.


  • 4. Toivota tervetulleeksi

    4. Toivota tervetulleeksi

    Uusi työntekijä on tietenkin muodostanut käsityksen yrityksestäsi jo hakuprosessin aikana, mutta mahdollisuutta luoda hyvä vaikutelma ensimmäisenä työpäivänä ei pidä jättää käyttämättä.

    Varmista, että uudelle työntekijälle on oma työpiste ja että työvälineet ovat valmiina, kun hän astuu ovesta sisään. Tarkista huolellisesti, että kaikki on kunnossa, olivatpa työvälineet sitten vasara ja mittanauha tai tietokone ja puhelin. Varmista myös, että joko sinä itse tai joku työntekijöistäsi toivottaa uuden työntekijän kunnolla tervetulleeksi ja kertoo hänelle tärkeimmät asiat.

    Työmotivaatio voi kärsiä melkoisesti, jos itse iloitsee uudesta työpaikasta ja vaikuttaa siltä, että työnantaja on unohtanut aloituspäivän kokonaan.

    Jos haluat antaa erityisen hyvän vaikutelman, osta kaunis kukkakimppu. Voit saada sijoituksen takaisin moninkertaisena uuden työntekijän kiitollisuuden ja motivaation kautta.


  • 5. Huolehdi palkanmaksusta

    5. Huolehdi palkanmaksusta

    Kun työntekijä on päässyt hyvin töiden alkuun, on erittäin tärkeää varmistaa, että palkka maksetaan oikein ja ajoissa heti ensimmäisestä maksusta lähtien. Tutustu tarkemmin palkanmaksuun liittyviin neuvoihin Yrittäjät.fi- ja Palkkaus.fi-sivustoilta.

    Palkanmaksupalvelullamme varmistat palkat ajoissa työntekijöille, tutustu palveluumme.


  • 6. Muista seuranta

    6. Muista seuranta

    Vaikka sekä sinä että uusi työntekijä olisitte valmistautuneet huolella, yhteistyön sujuvuutta ei koskaan tiedä varmasti ennen kuin sitä kokeilee.

    Työsuhteen alkuvaiheessa kannattaa järjestää useampia seurantakeskusteluja. Ne eivät vaadi sinulta välttämättä suuria valmisteluja – voitte vaikka jutella kahvikupposen äärellä siitä, miten asiat sujuvat, ja onko olemassa jotakin, millä voisit auttaa työntekijää parempaan työsuoritukseen. Voitte näin päivittää odotuksianne jatkuvasti ja varmistaa, että työntekijä on oikeilla jäljillä.

    Voit tarvittaessa asettaa kalenterimuistutukset yhden viikon, kahden viikon, yhden kuukauden ja kolmen kuukauden päähän työsuhteen alusta ja varmistaa, että seuranta tulee hoidettua.

    Kannattaa muistaa myös, että työsopimuksessa voidaan sopia yleensä enintään kuuden kuukauden pituisesta koeajasta. Työsuhteen voi koeajalla purkaa ilman irtisanomisaikaa, joten selvitä työntekijän soveltuvuus tehtäväänsä ennen koeajan päättymistä.


Muut neuvomme henkilöstön rekrytointiin:

Rekrytointiin valmistautuminen
Valinta ja haastattelut

Lue myös